حقيقه الاختراق بصوره (( موضوع الاخ ))(([email protected]))

تم تحميل الصفحة في 1,5051129 ثانية
حقيقه الاختراق بصوره (( موضوع الاخ ))(([email protected]))
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

rowng

DeveloPer Plus
rankrankrank
الإعجابات
59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
=============================
بعد ان كثر الحديث عن موضوع الاختراق بصوره واصبح هم بعض الاعضائ الشاغل هو كيفيه الاختارق بصوره (( الله يهديهم ))
طرح احد الاعضاء الكرام ((
[email protected])) موضوع في غايه الروعه
عن الاختراق بصوره
لكن الغريب انه بدل ان يثبت هذا الموضوع او ينقل للمواضيع الذهبيه
المفاجاه انه تم نقله الي المواضيع المخالفه والمكرره
وانا طبعا وبعد اذن صاحب الموضوع انقله لكم مره اخري
ولك فقط لغرض الافاده والله الموفق
الموضوع طويل بس يستاهل القرائه
طبعا جميع الحقوق محفوظه لصاحب الموضوع
(([email protected]))
==========================================
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
سيدنا محمد صلى الله عليه وعلى اله وصحبه وسلم الى يوم الدين
فى البدايه السلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته​

كتبت موضوعى هذا لما لاحظته لهرج ومرج فى الاونه السابقه فى منتدانا الغالى الديف بوينت عن الاختراق بالصور ويمكن كمان يطلع الاختراق بالهمس فى الاذن هههههه:24: امزح

ياجيك واحد ويقولك فيديو اختراق بصوره ......... وياجى التانى يكذبه

وياجى اخونا ماجد X4X ( الله يجازيه خيرا ) هوا الى فتحلنا الفاتحه دى الى مش عاوزه تنسد ولا عمرها هتنسد يقولك الاختراق بصوره وبغير صوره من تلك الفديوهات ما يأخذ عقل الاطفال سورى فى الكلمه ويفضل يجرب يمين وشمال ويقول فى الاخر انو الطريقه كذب او صدق المهم الان ماهو هذا موضوعنا

موضوعنا الان

تفتيح عقول البشر الى بيحلموا مرارا وتكرارا لدرجه انو الناس سابت الثانويه العامه والكل بيحاول يخترق بالصور ههههههههههه

اولا هنتعرض دلوقتى لبعض الخدعات التى لها الفضل فى ظهور كل مواضيع الاختراق بالصور او بصيغة الصور فى كافة المنتديا وسندور حول بعض المفاهيم والرجاء من كل الاخوه المشاركه فى الموضوع وانا على اتم استعداد لشرح اى شئ يدور بذهنكم بداية من تعلم مسك الماوس وحتى برمجة انظمة التشغيل ان شاء الله وايضا هناك عدة موضوعات يجب الدوران حولها قبل القول بإختراق بصيغة صور او اى شئ.

متطلبات الفهم

1 - سبحانك الله كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

2 - نصلى على نبينا

3 - الكابتشينو ....... كوب او اثنين ما يكفوا

4 - قدر من الذاكره بسيط جدا ان شالله حتى 2 ميجا,,,,,واوعى تكون جعان

هتفهم بإذن الله

نتطرق اولا للخدع (الغير بصريه)
1- بالنسبه لموضوع كان طارحه احد الاخوه انو لما كون باتش بيفروست وكتب داخل البلدر Builderالخاص بالبيفروست قد كتب الاتى فى اسم الملف الى المفروض انو ينزل بأى مسار هوا محدده (server.jpg) انا اقول لك اخى الكريم هذه خدعه حلوه وجميله جداا لكن الشئ الغير مفهوم بالنسبه لباقى الاعضاء الى صدقوا الطريقه انو الباتش عند بدء التشغيل وفى لحظة التشغيل لابد اولا من تشغيل نفسه بداله يسميها مبرمجوا الفيجوال واى من مبرمجين اللغات الاخرى ب الشل او *****************lExecute هذه الداله من مهمتها تشغيل اى ملف كان فضلا عن صيغته وبوواسطه باراميترز معينه (الباراميتر هو المعلومات الى يتم تمريرها للملف عند تشغيله فى بيئة دوس مثلا كتشغيل الملف مخفى الخ

مثالping yahoo.com -t هذا امر بسيط وهو البنج كل ما يليه يسمى باراميتر) خلونا ما نبعد من موضوعنا فيقوم البيفروست بوضع نفسه فى بدء التشغيل بوضع الداله اولا ثم يضع اسم الملف المخصص للسيرفر ان يسمى به بعد الفتح فمثلا لو قلنا ان الملف يسمى server.jpg فتوضع الداله بهذه الطريقه فى بدء التشغيل *****************lExecute %path_to_server%\server.jpg والى لغم قبل كدا بالفيجوال اكيد يعرف انو ممكن يشغل اى ملف تنفيذى بهذه الداله مهما كانت صيغته او حتى ان شالله منغير اى صيغة لان الشئ الغامض هنا هو ان هذه الداله تتعامل مع هيدر الملف وليس صيغته (هيدر الملف او Header هو اول اثنان او ثلاثة او اربعه حروف حسب كل صيغة ونوع وحجم الهيدر الخاص بها وهنا تأتى اللعبه فهيدر الملفات التنفيذيه يسمى MZ او احيانا MZP نسبة للمبرمج الذى برع فى اختراع هذه الصيغه لن ادخل كثيرا فى شرح هيدر الملف لانه تم الشرح بواسطه الاخ D.o.h.m.e يمكنك الاطلاع على الرابط التالى [ دراسة التشفير ] الدرس الأول : Dos MZ Header ولعشاق الويكى
http://en.wikipedia.org/wiki/EXE
http://en.wikipedia.org/wiki/DOS_MZ_executable

اذن لن نختلف على تشغيل اى صيغة حتى لو كانت .mp3 المهم هنا الهيدر الخاص بالملف

2 - طبعا ياجى واحد ويعملى فيها ناصح (شوية نصاحه+فديو=قيصر الاختراق بصوره)
يغير برنامج عارض الصور الافتراضى الخاص بويندوز اكس بى وذلك من خلال مسجل النظام System Registry عن طريق تغيير مفتاح الفتح الافتراضى لنوع الصيغه jpg
المفتاح هو التالى ياساده
[HKEY_CLASSES_ROOT\.jpg]
غير قيمة الكوماند بمسار باتشك دا لو معاك فعلا صوره وتعمل عرض المصغرات الناس هتشوفها صوره ولكن عند الفتح ينشل العقل بأن يأتيك التبليغ على البيفروست او البويزون ..... تمام
او فير مسار الكوماند وخليه يفتح زيه زى ملفات EXE التنفيذيه وبكدا جبلك باتش وسميه server.jpg وبكدا لو حد شاف الفديو بتاعك هيبص تحت فى شريط الحاله بتاع الويندوز اكس بى هيلاقيه Image File ولكن عند الفتح ينشل ايضا العقل ونحلف ونقسم انو فعلا

انا عاوز واحد بس من الناس الى قالت الاختراق بصيغة ال jpg يجبلى فديو وانا اتحداه مباشرة بإنى احلله بدون الملف وكمان اراهن لو رفعه لأحد الاعضاء وجربه ونجح

(لو تتذكرا يامحللوا الفيروسات والهندسه العكسيه دودة الكونفكر Conficker العالميه عملت بلوى علشان تطير الانتى فيروسات بأنها غيرت قيمة مسجل النظام لكافة الملفات التنفيذيه بأن تفتح بالمفكره وخربت بيتى فى مره بسبب تحليلى ليها لكن قد تغلبت عليها بالداله السالف ذكرها وعردلت الريجسترى فتخيل انك لا تستطيع فتح اى ملف تنفيذى ولا حتى مسجل النظام نفسه ولا الدوس الا ملفاتها التنفيذيه التى كانت تتعامل معها مباشرة بواسطه الداله شل اكسكيوت)
3 - ياجيلى واحد ويقولى انا اقدر ادمج مع الوينرار ملف مسجل النظام الذى بدوره يعمل تعديل على مسجل النزام وقيمة الصوره وبكدا يشتغل السيرفر الصوره srever.jpg اقوله انت كدا بتضحك على نفسك مش علينا لانو الملف الى هيدمجه فى الوينرار Archive هيكون .exe ههههههههههه ونلعب حاورينى ياكيكه طيب ما نودى السيرفر علطول بدال وجع الدماغ دا

نتطرق ثانيا للخدع (البصريه)

2- طبعا الكل من عنوان الفقره عرف انا هتكلم على ايه فعلشان كدا مش هطول عليكم ومجرد كلمه قد تشرح بحر من التفاصيل

server.jpg( مسافات كبيره جدا قد تخدع الضحايا ).exe
طبعا مننساش تغيير الايقونه :D
والى يحظه فى ملف رار وبسبب انو الوينرار المسكين العامود الخاص بعرض اسم الملف ضيق شئ ما لا يتم عرض الصيغة النهائية للملف ( عرفوا بيها وغيروها يا اطفال الخدع)

الان نتطرق لدراسه هامه لملف ال JPG او اى ملف يقوم بعرض الصور والاحداث التى سوف تأتى تاليا هى احداث لم تكن وليدة الصدف او الخدع انما وليده عن فكر وتطور بجد عن بعض الجماعات الغير معروفين حتى يومنا هذا فى تطوير الاختراق بصوره وعلى ويندوز اكس بى وسنعرف قصتهم كامله.

ملف ال jpgالى هيجننا

ملف ال صوره او ال jpg طبعا الهيدر بتاعته FFD8FFE000104A464946 بالهكس وتساوى ......JFIF (حرر صوره jpg بنفسك بواسظه برنامج Hex Workshop وستعرف كلامى ) فطبعا عند تعاملنا مع داله ****************lExecute مع هذا الهيدر ستقوم تلقائيا الداله بالبحث عن برنامج عرض الصور الافتراضى الذى يعرض تلك النوعيه وتلك الصيغه من الصور والذى غالبا ما يكون Windows Picture and Fax Viewer (الافتراضى فى ويندوز اكس بى ) طبعا الكل هيقولى انو ملوش ملف تنفيذى .... بدليل فتح لاى صوره ستجدها غير موجوده بالبروسس Process Explorer او Task Manager
انا اجاوبك انو الويندوز ليس فى حاجه لان يصنع ملف تنفيذى لكل صيغه تعمل به فيمكن صناعة ملف Dll يقوم بالعديد من المهام بواسطة استدعائه بالملف التنفيذى Rundll32.exe (قم بفتح اى ملف بلوحة التحكم واستكشف البروسس بنفسك واستكشف الباراميتر ايضا لتقوم بفتح نفس الدايلوج مره اخر بنفسك وبعدم اللجوء للوجة التحكم او بواسطها لفيجوال للمبرمجين :D )
فنجد المسار التالى C:\windows\system32\shimgvw.dll هو المسار المخصص لعارض الصور فى ويندوز اكس بى
(للباحثين فقط واصحاب الدماغ العاليه الى عاوزين يحللوا)

فغالبا ما تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن

واضح من عنوان هذه الفقره ان فى مصيبه هتحصل هههههههههههههههههه
طبعا مصيبه لما ياجى مبرمج ويكتشف ثغره فى ملف Dll السابق ذكره الخاص بعارض الصور فى ويندوز اكس بى ويقوم بإستغلال الهيدر او يقوم بعمل ما يسمى ب Mal-Formed Header او ما يسمى صيغه غير قابله للتنسيق او المعالجه بواسطه عارض الصور الخاص بالويندوز تبقى طبعا مصيبه ساعتها هنرفعله القبعه سواء كانت سوداء او بيضان او حمرار المهم اى لون
ساعتها بجد اقولكم الف مليون مبروك وصلتم

طبعا هتقولوا دا محصلش قبل كدا ...... هقولكم حصل بس ياريته ما حصل

server.jpg.exe
اليكم الانباء ياساده
هل سمع احدكم عن ثغرة Windows Me*tafile vulnerability
؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سوف اعتبر الكثير سمع والقليل لم يسمع
اذن الكثير الى سمع يدخل ويقرا هنا لمحبى الويكى
Windows Met*afile vulnerability_vulnerability

طبعا الكلام مش ظاهر بسبب الفلتر
الى عاوز يتعمق اكتر يكتب بجوجل

(شيل النجمه وكوبى بيست)
دى ياساده كانت ثغره لنوع معين من الصور او صيغه معينه كانت ساعتها مشهوره زى ال jpg format الا وهى .wmf
Windows Met*afile vulnerability

وصف بسيط للثغره

سورى بالانجلش (وياريت نروح البيت نحفظ كلمات وناجى نترجم فككوا من جوجل بقى خنق اهلى بترجمته البدائيه)
The Windows ****************file vulnerability is a security vulnerability in Microsoft Windows NT-based operating systems (i.e., all recent versions of Windows) which has been used in a variety of exploits since late December 2005. The vulnerability was first discussed in the computer security community around 26 and December 27, 2005, with the first reports of affected computers subsequently announced within 24 hours. A high-priority update to eliminate this vulnerability was made available via Windows Update on January 5, 2006 (see announcement). No patches are needed for Windows 95, Windows 98, or Windows Millennium Edition, as they are unaffected by this vulnerability.

The vulnerability, located in gdi32.dll, arises from the way in which Windows operating systems handle Windows ****************file (WMF) vector images, and permits arbitrary code to be executed on affected computers without the knowledge or permission of their users. The vulnerability therefore facilitates the propagation of various types of malware, typically through drive-by downloads.
اهم ما فى هذا الشرح هو السطر التالى
The vulnerability, located in gdi32.dll, arises from the way in which Windows operating systems handle Windows ****************file (WMF) vector images, and permits arbitrary code to be executed on affected computers without the knowledge or permission of their users.

ايه معناته ياسيمبيان

اقولك معناه اكتشاف ثغره فى محرك معالجة الصور GDI-Plus والملف الخاص به gdi32.dll الذى يقوم بعمل هاندل او (تعامل بالعربى) مع ملف الصوره والمكون بطريقه تسمح بتنفيذ شل كود داخلى بدون استأذان ( يعنى ما يطق عليك الباب ..... حته خاصه لإخواننا فى الخليج) وبدون علم صاحب الجهاز سواء كان ادمن او اى نوع اكاونت لانو ملف يعتبر جينيرال يقرأ اى صوره فى اى نوع حساب من حسابات الويندو اكس بى Guest_limited_admin المهم

ممكن اسألك سؤال ؟؟؟ عرفت البيفروست من امتى؟ واشتغلت عليه امتى؟

طيب اقولك انا الثغره دى اكتشفت فى شهر ديسمبر يعنى 12 فى سنه December 2005 طبعا واو سنة التخلف العربى فى المعلومات الهاكينجيه والثغرات (جيمز وداونلود وشات وسونجس فقط)
اقرا الحته دى فى المقال بيقول ايه؟

اترجملك انا بأسلوبى :6:
بناء على مساعده من شركة مكافى قالت ان الثغره استغلت فى عمل دروب اى الالقاء بسيرفرات البيفروست (اعتقد انو الاصدار 1 لانو السيرفر ساعتها مكانش يتعدى ال 30 كيلو ..... طبعا ساعتها لو فكروا فى البويزون كان فلح كيك) وايضا بعض من تلك الثغرات كانت تعمل كبايلود payload الى استخدم الميتا اكيد يعرف والى ما استخدم انا تحت امره اشرحله :- بايلود يعنى كود بسيط يقوم بعمل وظيفة ما قد تكون سهله كإضافة يوزر مثل عند ترويت سيرفرات الويندوز (قسم اختراق سيرفرات المواقع)او قد تكون هذه العمليه مقعده نوعا ما كالداونلودر او قد تكون قمه فى التعقيد كحقن Vnc.dll او السيد ميتربريتر meterpreter (التروجان الغير مكشوف حتى الان دايما يارب يوفقك يا HDM على فعل الخير فى العرب)

كل البلاوى طالعه من الصين حسب تحليل الاتصالات وتحليل الملفات الى بتترمى وتنتشر على المواقع او على الاميلات كملفات مرفقه او فى المنتديات

According to assessments from the McAfee antivirus company,[6] the vulnerability has been used to propagate the Bifrost backdoor trojan horse. Other forms of malware have also exploited the vulnerability to deliver various malicious payloads.
نشوف بقى عملت ايه مايكروسوفت علشان تهرب من المصيبه

قامت مايكروسوفت على موقعها الرئيسى بإطلاق حل والذى اعتبره قمه فى الذل لكل العاملين فى الشركه حتى بيل جيتس نفسه
نشوف بالانجلش ونرجع نترجم

الى هنستخرجه من الفقره
انو الباتش بتاع التصليح اصدر فى يوم 28 طبعا لما نطرح 28-12=16 يوم من الخراب والدمار والفوضى فى ويندوز بيه
ولحد ما مايكروسوفت هانم تطلعلك الباتش اتحكم عليك بالاعدام يعنى مش هتشوف ولا صوره(ياسلام الحكاية دى لو جات فى رمضان ياخدوا ثواب وربى هههههههههههههه والا الى مش هيعمل كدا هيلبس باتش بيفروست محترم جدا يخربله بيته)
قالت لحد ما نطلعلك الباتش يا يوزر يامغفل قم بعمل عدم تسجيل للملف shimgvw.dll والخاص بعارض الصور لحد ما نظبطلك الكيسه هههههههه بواسطه تنفيذ الامر regsvr32.exe /u shimgvw.dl وتتسهل

وعلى فكره يقولون فى 2090 سيخترع العرب اول عجله تمشى على الارض واو بجد رائع ... ولكنى افخر انى عربى (موحد)
As a workaround before a patch was available,[8] on 28 December 2005 Microsoft advised Windows users to unregister the dynamic-link library file shimgvw.dll (which can be done by executing the command regsvr32.exe /u shimgvw.dll from the Run menu or the command prompt) which invokes previewing of image files and is exploited by most of these attacks. The DLL can be re-registered after patching by running regsvr32.exe shimgvw.dll. This workaround blocks a common attack vector but does not eliminate the vulnerability.

كان معكم من قلب الحدث
Symbian SyMoH
[email protected] D3vil
شيطان البرمجه كما يطلق عليا الناس (مش انا الى اخترعته)
سورى على لهجتى فى الكلام اصلى انا مصرى وابويا مصرى بسماره ولونه مصرى
سورى ايضا للتنسيق
الاهداء طبعا لكل الناس
بالتحديد اولا لمن قال لا اله الا الله محمد رسول الله
ثانيا لباقى كل الاخوه

طبعا للرط والوش ووجع الدماغ
[email protected]
انا اكيد معاك
تذكروا الفائده من الموضوع هى تفتيح العقول ليس التقييم:8:

ان وفقت فمن عند الله وان اخطأت فمن نفسى و الشيطان اعوز بالله منهما
=============================
رابط الموضوع الاصلي
http://www.dev-point.com/vb/t118896.html
انتهي الشرح

وفق الله الجميع الي مافيه الخير
ارجو الا يكون الموضوع مخالف وانا مانقلته الا لافاده الاعضاء

الإعجابات
191
رد: حقيقه الاختراق بصوره (( موضوع الاخ ))(([email protected]))

</ يقول الله يعين الي يفكر يخترق بصوره
الظاهر ينام وهو حاضن صورته
لعل وعسى ينزل عليه الوحي ويحقق
( الحلم )
( الله يعينكم يامشرفين)
:)

الإعجابات
76

اقسمـ بالله سجـلت دخوول بس على شان ارد عليك والله هلعقول يلي ماشية هل ايااام
والله براافو اخي 100% سليمـ وانا عن نفسيـ ولا مرة فكرت اخترق بصووورة لانه مافي منه اصلا

تقبل مروري:29::29::29::29::29::29:

SaMi--DZ

ExpErt DeveloPer
rankrankrankrank
الإعجابات
820

( الحلم )
( الله يعينكم يامشرفين)
استغفر الله العضيم

و ربي ظحكتني من قلبي

لكن يبقى لا شيء مستحيل

و الشكر موصول لكاتبي الموضوع

rowng

DeveloPer Plus
rankrankrank
الإعجابات
59

شكرا لكل الاعضاء علي المرور الكريم نورتو الموضوع
(( كنت اعتقد ان الموضوع يستاهل اكتر من كده بس تقريبا لا احد مهتم ))
(( انا اعتقد لو كان الموضوع سيرفر كلين كنت لقيت اقبال اكتر من كده ))

الإعجابات
14

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا
مشكور اخى الكريم rowng على نقلك
ولاكن معظم اعضائنا الكرام هنا يجروا وراء الوهم قليلا من يفكر
وبدلا من قرائه الموضوع رأيت ردود محزنه والله فى الموضوع الاصلى
الى يقولك عند السطر الثالث وانحولت والى يقول مانى بفاضى اقرا
والله يعلم انه كله للإفاده
ان شاء الله بفضى وبنزلكم 2 عينه للأحتراق الفعلى بصوره واحده تقوم بعمل كراش للشل (Explorer.exe) او اى برنامج يقوم بفتحها لأنها Malformed JPG او ملف صياغته البنائيه خاطئه من الداخل فتعمل على عمل كراش او قتل للعمليه التى تقوم بفتحها فتخيلوا لو قمنا بتطويرها بدلا من تلك التراهات الفارغه والاخرى لثغره عام 2005 المذكوره فى شرحى
تقبلوا مرورى
وتقبل احترامى اخى rowng
اخوكم سيمبيان

rowng

DeveloPer Plus
rankrankrank
الإعجابات
59

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا
مشكور اخى الكريم rowng على نقلك
ولاكن معظم اعضائنا الكرام هنا يجروا وراء الوهم قليلا من يفكر
وبدلا من قرائه الموضوع رأيت ردود محزنه والله فى الموضوع الاصلى
الى يقولك عند السطر الثالث وانحولت والى يقول مانى بفاضى اقرا
والله يعلم انه كله للإفاده
ان شاء الله بفضى وبنزلكم 2 عينه للأحتراق الفعلى بصوره واحده تقوم بعمل كراش للشل (explorer.exe) او اى برنامج يقوم بفتحها لأنها malformed jpg او ملف صياغته البنائيه خاطئه من الداخل فتعمل على عمل كراش او قتل للعمليه التى تقوم بفتحها فتخيلوا لو قمنا بتطويرها بدلا من تلك التراهات الفارغه والاخرى لثغره عام 2005 المذكوره فى شرحى
تقبلوا مرورى
وتقبل احترامى اخى rowng
اخوكم سيمبيان
نورني مرورك الكريم والله الموضوع انا ستفدت منه كتير وحبيت انقله للاعضاء لكي يستفيدو منه
لكن من الواضح انه لا احد يهتم
وفي الاخر هذا ما كنت ابغاه ان يكون الاحتراف علي اساس علمي وعملي سليم
لاخدع ولا فبركه
البحث عن الثغرات ---العمل علي تطوير الثغرات -- هذا ما يسمي باللاحتراف
تقبل تحياتي ومره ثانيه شرفني مرورك الكريم

الإعجابات
19

اشكرك على الموضوع :15:

اول شي الثغرات في النظام بالذات xp مالها حصر

ثاني شي ثغرات البرامج واستغلال dll هذي خلها على جنب شوي مو وقتها :15:

نرجع لثغرات النظام :16:

طيب الاكس بي زي مو معروف مليان ثغرات :15: والمكتشفين لهاالثغرات مااعلنوا عنها من الالف الى اليآء

بمعنى اخر :15:

الاختراق بصوره هو احد ثغرات النظام لكن السؤال .. وين المكتشفين .. متى بينتشر السر .. الله اعلم :15:

تحياتي :9:

الإعجابات
416

( الحلم )
( الله يعينكم يامشرفين)

يعني اللي كان بيحلم يطلع القمررررر كان بيحط القمر في حضنووو (هذا هم العرب)لا تعليق علي كلامك كلام سخريه وليس علمي@@@@@@@شكررررررررا وتقدير واحترررررام للصاحب الموضوع وكل هكرز عربي يفكر في كل شئ جديد الاخترق بصيغة صوره ليس شئ مستحيل العلم في تتطور

الإعجابات
14

ياريت نكون استفدنا مش يادوب موضوع بنقراه وخلاص وانا زى ما قلتلكم ووعدتكم هنزل 2 عينه قريبا ان شاء الله بس ادعولى ان اجد وقتا بعيدا عن البرمجه

sir FADY

Beginner Developer
rank
الإعجابات
3

آلغيِّوٍرٍ ههههههههههههههه وٍآلله موٍضوٍع عسل آنت عرٍفة تكتبه آزآىآ آنت بتكتب صوٍت وٍلآ ع آلكيِّبوٍرٍد ؟ :32: :29:

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الأعضاء النشطين حاليآ الذين يشاهدون هذا الموضوع (1 عضو و 0 ضيف)

خيارات الاستايل

نوع الخط
مودك
اخفاء السايدر بار OFF
توسيط المنتدى OFF
فصل الأقسام OFF
الأقسام الفرعية OFF
عرض المشاركات
حجم الخط
معلومات العضو OFF
إخفاء التوقيع OFF

إرجاع خيارات الإستايل