[ نقاش ] : توثيق حسابات وصفحات فيسبوك في مصر وبعض الدول العربية الان متاح بعد حظر سنوات

تم تحميل الصفحة في 1,5781263 ثانية
توثيق حسابات وصفحات فيسبوك في مصر وبعض الدول العربية الان متاح بعد حظر سنوات
الإعجابات
83

سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كتير مننا كان بيدور ازاى يكون متميز وصفحتة تكون رسمية وموثقة علي فبسوك وبرضو موضوع الـ Duplication للصفحات اللى بتقلد البراند كل دة عن طريق خاصية الـVerification
فيسبوك كان موفرها وبدا فيها فبراير سنة 2012 لكن اول ما الموضوع بدا مكانش متوفر لكل الناس🤣 وكان مقتصر علي فئات معينة ولكن بعد اتاحة الخدمة للجمهور فضلنا منتظرين في مصر اننا نطبق الموضوع دة
ولكن بعد فترة فيسبوك كان بيوضح لنا ان الخاصية غير متوفرة في المنطقة الامر اللى كان مخلينا غير راضيين عن الموضوع خصوصا ان فيه صفحات كتير ابتدت تظهر انها موثقة في مصر [اعذروني عن عدم ذكر اسمها حتي لا اكون مسوقا لهم] بالرغم ان الخدمة غير فعالة ومن هنا ابتدينا نلاقي مؤسسات كتير بتعرض انها تقدم خدمة التوثيق مثابل اسعار مالية كبيرة نسبيا تبدا من 3000 دولار😯😯!! ..
بالرغم ان فيسبوك اصلا كان مشدد في نوت بسيطة

Note: It's not possible to purchase either type of verified badge.
يعني كلا من نوعين التوثيق في فيسبوك غير قابل للشراء باي شكل🤑🤑
نيجي بقي لنقطة يعني ايه توثيق🤔
التوثيق دة عبارة عن badge بتتحط بجانب الاسم سواء للـ fanpage او الـ personal account عشان تبين ان الصفحة دي اصلية (مثلا زي الصفحات اللى بتمثل جهات حكومية - مراكز اعلامية - مشاهير الخ..) واللى بينتحل الصفة دي بصفحة مزورة *فيسبوك بيقوم بدمج الصفحة تلقائيا للصفحة الاصلية الموثقة*
والشارة او الـ badge اللى فيسبوك بيوفرها للتوثيق مقسمة لنوعين
الازرق للشخصيات العامة .. الشركات .. المؤسسات . المنظمات .. الممثلين .. السياسيين .. بس مش معني كدة ان كل اللى اتذكروا موجودين علي فيسبوك عندهم البادج دي
النوع الرمادي دة بيتوفر للبيزنيس او المؤسسات
فين المشكلة بعد الكلام دة كلة يا عم زيروكس xD

الاسبوع اللى فات ابتديت الاقي ناس شغالين في مجال الماركيتنج بيتكلموا مع بعض ان الخدمة بقت متوفرة في مصر وبعض دول العالم العربي لاي حد مهما كانت ميزانيتة الاعلانية كبيرة او صغيرة او حتي من غير اعلانات والخبر دة تلي خبر توفير خدمة التوثيق علي انستجرام
فلما ابتديت ادور بنفسي وصلت لكذا حاجة

• اولا ان فيسبوك في الاول كانت بتوفر خدمة التوثيق او الـ verification للـ Fanpage من الـsettings او الاعدادات في tab الـ General
    ولكن الخاصية ما كانتش متوفرة زي ما موضح بالصورة
  • ثانيا مركز دعم فيسبوك او facebook help center لما تبدا تسال بيرد عليك حد من الـ community team ويديك كذا لينك عشان تقدم

منهم طلب لتوثيق صفحتك ولما تفتح اللينك بتلاقي الرد This feature isn't available to everyone right now زي ما هو موضح في الصور ودة اللينك الاول
    https://www.facebook.com/help/100168986860974/?ref=u2u
    تاني لينك لما نفتحة بيوضح form بتتملي وactive انها مربوطة بالبيانات وبتعمل بصورة طبيعية الامر اللى يثير الشك في النقطة دي عن طريق اللينك دة
    https://www.facebook.com/help/1288173394636262/?ref=u2u
    واللى بيوضح الخطوات والـ Function دي متاحة لمين زي ما ذكرت في اول البوست وبيوضح ان لتقديم الطلب لازم نتوجة لللينك دة وموضح في الصور
    https://www.facebook.com/help/contact/342509036134712
الموضوع دة حيكون حاجة كويسة جدا بخصوص الـ Brands او اي Business عشان الانتحال او الـ Appearance قدام العملاء بالرغم ان الموضوع حيزعل ناس كتير من اللى بيطلبوا الاف الدولارت
------------------------------------------------

الموضوع قيد التجربة بالنسبة لي بما اني مسئول عن صفحات رسمية لجهات حكومية في مصر وححاول انزل اخر التطورات في الموضوع بس للاسف لان فيسبوك اول مرة توفر الخدمة في مصر من فترة طويلة لازم نتخذ الحذر ونقرا كل حرف من الاجراءات والاوراق المطلوب لان ممكن لو الفيسبوك حس ان الي بيحاول ياكد الصفحة مش جد ممكن يعمل له block من الخاصية علي الاقل 30 يوم كعادتة
حابب اعرف راي زملائي في المجال والمهتمين واسف للاطالة عليكم بس الموضوع كان لازم يطرح للنقاش ومنتظر اعرف راي الجميع في الموضوع دة

برجاء مراسلتي في حالة وجود مخالفة بالمشاركة تتعارض مع القوانين العامة

الإعجابات
83
الموضوع طويله لو وضعت خلاصه في الاخير يكون افضل
تحياتي ليك يا كاظم
الخلاصة ما اقدرش اتكلم فيها حاليا عشان لسة انا بختبر الخاصية ومنتظر رد فيسبوك بالنتيجةبس انا حبيت اطرح الموضوع للنقاش لان فيسبوك مش شركة صغيرة عشان يظهر الموضوع بشكل يثير الشك
ولا انت ايه رايك ؟

الإعجابات
379
تحياتي ليك يا كاظم
الخلاصة ما اقدرش اتكلم فيها حاليا عشان لسة انا بختبر الخاصية ومنتظر رد فيسبوك بالنتيجةبس انا حبيت اطرح الموضوع للنقاش لان فيسبوك مش شركة صغيرة عشان يظهر الموضوع بشكل يثير الشك
ولا انت ايه رايك ؟
والله ياحبيبي ما في غير طريقة التزوير
يعني مثلا تخترق حساب قديم وتستعمله فد اسبوع
وعبد ذالك تبحث عن الاعبين السلة في الدوري الامريكي مثلا في تويتر او انستا
ويكون ما موثق حسابه في الفيس بوك
وانته تعمل مثل معلومات الي بالتويتر مثلا مواليده اهم شي والسكن ومكان اللعب وكذا ...
بعد ذالك لازم يكون في وكيبديا
وبعدين تعمل هوية امريكيه وترفع التوثيق يكون من vpn مدفوع حتى يكون افضل
هذه الطريقه الي يوثقون فيها حاليا
او يخترقون حسابات موثقه
مااتوقعه يوجد غيره
او بارتنر تعطيهم فلوس ويوثقون لك

مؤتمن غيث

مُراقب عام التواصل الإجتماعي
طاقم الإدارة
الإعجابات
10,974
موضوع ممتاز اخي الكريم ويوضح خبرتك في مجال التواصل الاجتماعي خلينا نتكلم حول توثيق |

في الفترة الي فاتت الي يقوم بطلب توثيق يقولون له لازم تصرف 60 الف دولار 😕 على اعلانات حتى تقدر توثق صفحتك ولم يكن هناك طريقة اخرى لهيك ضهرت شركات التي تقوم بتوثيق بمقابل مادي ، اما الحين ومنذ فترة تفاجئت ببعض الاشخاص من مصر يقومون بتوثيق بيجات !! بعد ما تم فتح لينك لطلب التوثيق ، بس السر الخاص في التوثيق هوة ماذا احتاج عشان يتم قبول طلبي

اعتقد انه من اهم الامور لازم يكون لديك صفحة على ويكيبيديا خاص في الصفحة الخاصة بك وهذة ماسوف يقوله لك صاحب اي شركة توثيق

يبقى ماهية نوعية الاوراق الي يتم مطالبتك بها ؟!
هذة الي ماقدرت اوصل له

زائـر

إداري أقسام البرامج
rankrankrankrankrankrank
الإعجابات
1,104
التوثيق لا يمنع حسابك من الازالة مثله مثل الحساب العادي
ايضا لا يجب ان يكون حسابك يحتوي علي متابعين
المهم انك تملئ جميع المعلومات الشخصية حتي لو تجعلها خاصة بك فقط وتملك موقع رسمي خاص بك

الإعجابات
83
والله ياحبيبي ما في غير طريقة التزوير
يعني مثلا تخترق حساب قديم وتستعمله فد اسبوع
وعبد ذالك تبحث عن الاعبين السلة في الدوري الامريكي مثلا في تويتر او انستا
ويكون ما موثق حسابه في الفيس بوك
وانته تعمل مثل معلومات الي بالتويتر مثلا مواليده اهم شي والسكن ومكان اللعب وكذا ...
بعد ذالك لازم يكون في وكيبديا
وبعدين تعمل هوية امريكيه وترفع التوثيق يكون من vpn مدفوع حتى يكون افضل
هذه الطريقه الي يوثقون فيها حاليا
او يخترقون حسابات موثقه
مااتوقعه يوجد غيره
او بارتنر تعطيهم فلوس ويوثقون لك
اسمح لي يا كاظم اني ما اتفق معك في النقطة دي لانها ممكن توصل لمشاكل على المدي البعيد
بالاخص لما تكون مسئول تسويق ملتزم قدام عميلك ظهورة
فايه لزوم اننا نلجا لطرق غير شرعية لو انكشفت في اي وقت يروح التعب والمجهود يا بلاش
العملاء بتوعي بديفعوا لي مبلغ *س* عشان اوصل اعلاناتهم لفئة معينة من العملاء تزيد لهم الـ Target او الهدف بتاعهم يعني fake like مثلا او اي شئ غير قانوني او غير اخلاقي مش مسموحمش عاوزك تفهمني غلط انا بتكلم من منطلق دراستي وممارستي للـ Social Media Marketing
تحياتي

الإعجابات
83
موضوع ممتاز اخي الكريم ويوضح خبرتك في مجال التواصل الاجتماعي خلينا نتكلم حول توثيق |

في الفترة الي فاتت الي يقوم بطلب توثيق يقولون له لازم تصرف 60 الف دولار 😕 على اعلانات حتى تقدر توثق صفحتك ولم يكن هناك طريقة اخرى لهيك ضهرت شركات التي تقوم بتوثيق بمقابل مادي ، اما الحين ومنذ فترة تفاجئت ببعض الاشخاص من مصر يقومون بتوثيق بيجات !! بعد ما تم فتح لينك لطلب التوثيق ، بس السر الخاص في التوثيق هوة ماذا احتاج عشان يتم قبول طلبي

اعتقد انه من اهم الامور لازم يكون لديك صفحة على ويكيبيديا خاص في الصفحة الخاصة بك وهذة ماسوف يقوله لك صاحب اي شركة توثيق

يبقى ماهية نوعية الاوراق الي يتم مطالبتك بها ؟!
هذة الي ماقدرت اوصل له
السر لتسهيل الامر من المرة الاولي يا مؤتمن انك تدرس المطلوب بالظبط وتاخد بالك من كل تفصيل في اللوائح والقوانين

والاوراق المطلوبة حسب فيسبوك

نحن بحاجة إلى واحدة على الأقل من الوثائق الرسمية التالية لمراجعة طلبك.

إذا كان حسابك يمثل شخصًا:

- بطاقة تعريف شخصية صادرة عن الحكومة توضح اسمك وتاريخ ميلادك (أي رخصة القيادة أو جواز السفر)

إذا كان حسابك يمثل شيئًا آخر غير الشخص ، فقدم مستندًا بختم / علامة مائية رسمية لمؤسستك:

- فاتورة الهاتف أو الأداة المساعدة لمؤسستك

- شهادة تشكيل

- عقد تأسيس شركة

- مستندات الإعفاء الضريبي أو الضريبي الخاصة بمنظمتك
وبالنسبة لموضوع ويكيبيديا ما اظنش انه مطلوب
لان عندي في مصر مثلا كان بوقت الصفحات الساخرة ظهرت صفحة ESS وبعدها Asa7be sarcasm society والاتنين تم توثيقهم ولم يذكروا علي ويكيبيديا الا بعد تولية شركة اعلانية امور ادارة محتواهم الرقمي والتسويق

الإعجابات
83
التوثيق لا يمنع حسابك من الازالة مثله مثل الحساب العادي
ايضا لا يجب ان يكون حسابك يحتوي علي متابعين
المهم انك تملئ جميع المعلومات الشخصية حتي لو تجعلها خاصة بك فقط وتملك موقع رسمي خاص بك
الحالة الوحيدة لغلق الحساب بعد التوثيق او تعليقة هو مخالفتة سياسات وقوانين فيسبوك

مؤتمن غيث

طاقم الإدارة
الإعجابات
10,974
السر لتسهيل الامر من المرة الاولي يا مؤتمن انك تدرس المطلوب بالظبط وتاخد بالك من كل تفصيل في اللوائح والقوانين

والاوراق المطلوبة حسب فيسبوك

وبالنسبة لموضوع ويكيبيديا ما اظنش انه مطلوب
لان عندي في مصر مثلا كان بوقت الصفحات الساخرة ظهرت صفحة ESS وبعدها Asa7be sarcasm society والاتنين تم توثيقهم ولم يذكروا علي ويكيبيديا الا بعد تولية شركة اعلانية امور ادارة محتواهم الرقمي والتسويق
اللوائح ولقوانين الخاصة في توثيق غير واضحة بعض الاحيان اجد صفحات لا تتعدى 2k متابع واجدها موثقة بعلامة زرقاء ، بخصوص ويكيبيديا اعتقد بعد تحديثات اصبحت شيئ اساسي للتوثيق

الإعجابات
83
اللوائح ولقوانين الخاصة في توثيق غير واضحة بعض الاحيان اجد صفحات لا تتعدى 2k متابع واجدها موثقة بعلامة زرقاء ، بخصوص ويكيبيديا اعتقد بعد تحديثات اصبحت شيئ اساسي للتوثيق
ممكن كلامك يكون صح
وانا حتي الان انتظر رد فيسبوك علي لتوثيق صفحة مؤسسة حكومية انا المسئول بالتسويق لها وادارة اعمالها علي فيسبوك
بدون ميزانية اعلانية
وبدون صفحة ويكيبيديا فقط الاوراق الرسمية الخاصة بنا
ولهذا طرقحت الموضوع بوسم النقاش وليس كشرح لانه يمكن ان يكون له اكثر من طريقة واكثر من شكل رسمي
تحياتي يا مؤتمن وسعدت بالمنقشة

مؤتمن غيث

طاقم الإدارة
الإعجابات
10,974
ممكن كلامك يكون صح
وانا حتي الان انتظر رد فيسبوك علي لتوثيق صفحة مؤسسة حكومية انا المسئول بالتسويق لها وادارة اعمالها علي فيسبوك
بدون ميزانية اعلانية
وبدون صفحة ويكيبيديا فقط الاوراق الرسمية الخاصة بنا
ولهذا طرقحت الموضوع بوسم النقاش وليس كشرح لانه يمكن ان يكون له اكثر من طريقة واكثر من شكل رسمي
تحياتي يا مؤتمن وسعدت بالمنقشة
ان شاء الله بعد رد فيس بوك عليك يتوضح لنا المطلوب ونقدر نوفر للتوثيق ،
نقاش جميل وسوف يبقى مثبت في القسم لاضافة اي معلومات جديدة عن توثيق

زائـر

إداري أقسام البرامج
rankrankrankrankrankrank
الإعجابات
1,104
الحالة الوحيدة لغلق الحساب بعد التوثيق او تعليقة هو مخالفتة سياسات وقوانين فيسبوك
نعم اعرف شخص لديه 120 متابع من مصر موثق حسابه صدق او لا تصدق
قمت بفحص الحساب بطرقي الخاصة وجدت انه ليس حساب اجنبي والا شئ مصري والحساب من 2015
الفكرة الاساسية في التوثيق انه انت توثق صفحتك او حسابك لانه في ناس تنتحل شخصيتك او شخصية الصفحة
بصور بكلام بفيديو إلخ

الإعجابات
83
نعم اعرف شخص لديه 120 متابع من مصر موثق حسابه صدق او لا تصدق
قمت بفحص الحساب بطرقي الخاصة وجدت انه ليس حساب اجنبي والا شئ مصري والحساب من 2015
الفكرة الاساسية في التوثيق انه انت توثق صفحتك او حسابك لانه في ناس تنتحل شخصيتك او شخصية الصفحة
بصور بكلام بفيديو إلخ
انا متفق معاك في الموضوع دة يا زائر
بس ايه اللى ممكن يتضارب بين كلامي وكلامك في ان الحساب ممكن يتقفل في حالة تعارضة مع سياسات وقوانين فيسبوك ؟

زائـر

إداري أقسام البرامج
rankrankrankrankrankrank
الإعجابات
1,104
انا متفق معاك في الموضوع دة يا زائر
بس ايه اللى ممكن يتضارب بين كلامي وكلامك في ان الحساب ممكن يتقفل في حالة تعارضة مع سياسات وقوانين فيسبوك ؟
لايوجد تضارب أخي احببت المشاركة بالتوفيق

الإعجابات
3,212
فعلاً حقيقي يا مؤتمن فيه صفحات قليلة جداً فى الاشتراكات وموثقة وايضاً اشخاص نكرة وغير معروفين من الوطن العربي ومصر ومنذ فترة طويلة جداً جداً كمان ويتم توثيق حساباتهم الشخصية وصفحاتهم بالعلامة الزرقاء ربما هناك ثغرة ما وربما شئ متعلق بالصرف على الأعلانات؟ لا أعرف ، وارجو الا يقول لى احد لا توجد ثغرات الفيسبوك الموقع به ثغرات كثيرة وانا شخصياً منذ 3 اسابيع قمت بعمل اعلانات ممولة ف اميركا عن طريق ثغرة ما ولكن نظراً لفضولي ضغطت على شئ متعلق بالدفع وافتُضح امرى وتم تعليق حسابي الاعلانى على الفور
ولكنى تذكرت الان شئ للتو وهو خبر قرأتة منذ فترة سيفسر لنا لماذا نرى صفحات واشخاص نكرة وموثقين:- لا اتذكر نص الخبر ولكنة كان على النحو التالى، الفيسبوك قام بفصل أو قام بتحذير موظفية بعدما تم معرفة ان هناك موظفين داخل أروقة الفيسبوك يقبضون اموال من الجمهور مقابل توثيق صفحتك بالعلامة الزرقاء :) تباً

سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كتير مننا كان بيدور ازاى يكون متميز وصفحتة تكون رسمية وموثقة علي فبسوك وبرضو موضوع الـ Duplication للصفحات اللى بتقلد البراند كل دة عن طريق خاصية الـVerification
فيسبوك كان موفرها وبدا فيها فبراير سنة 2012 لكن اول ما الموضوع بدا مكانش متوفر لكل الناس🤣 وكان مقتصر علي فئات معينة ولكن بعد اتاحة الخدمة للجمهور فضلنا منتظرين في مصر اننا نطبق الموضوع دة
ولكن بعد فترة فيسبوك كان بيوضح لنا ان الخاصية غير متوفرة في المنطقة الامر اللى كان مخلينا غير راضيين عن الموضوع خصوصا ان فيه صفحات كتير ابتدت تظهر انها موثقة في مصر [اعذروني عن عدم ذكر اسمها حتي لا اكون مسوقا لهم] بالرغم ان الخدمة غير فعالة ومن هنا ابتدينا نلاقي مؤسسات كتير بتعرض انها تقدم خدمة التوثيق مثابل اسعار مالية كبيرة نسبيا تبدا من 3000 دولار😯😯!! ..
بالرغم ان فيسبوك اصلا كان مشدد في نوت بسيطة

يعني كلا من نوعين التوثيق في فيسبوك غير قابل للشراء باي شكل🤑🤑
نيجي بقي لنقطة يعني ايه توثيق🤔
التوثيق دة عبارة عن badge بتتحط بجانب الاسم سواء للـ fanpage او الـ personal account عشان تبين ان الصفحة دي اصلية (مثلا زي الصفحات اللى بتمثل جهات حكومية - مراكز اعلامية - مشاهير الخ..) واللى بينتحل الصفة دي بصفحة مزورة *فيسبوك بيقوم بدمج الصفحة تلقائيا للصفحة الاصلية الموثقة*
والشارة او الـ badge اللى فيسبوك بيوفرها للتوثيق مقسمة لنوعين
الازرق للشخصيات العامة .. الشركات .. المؤسسات . المنظمات .. الممثلين .. السياسيين .. بس مش معني كدة ان كل اللى اتذكروا موجودين علي فيسبوك عندهم البادج دي
النوع الرمادي دة بيتوفر للبيزنيس او المؤسسات
فين المشكلة بعد الكلام دة كلة يا عم زيروكس xD

الاسبوع اللى فات ابتديت الاقي ناس شغالين في مجال الماركيتنج بيتكلموا مع بعض ان الخدمة بقت متوفرة في مصر وبعض دول العالم العربي لاي حد مهما كانت ميزانيتة الاعلانية كبيرة او صغيرة او حتي من غير اعلانات والخبر دة تلي خبر توفير خدمة التوثيق علي انستجرام
فلما ابتديت ادور بنفسي وصلت لكذا حاجة

• اولا ان فيسبوك في الاول كانت بتوفر خدمة التوثيق او الـ verification للـ Fanpage من الـsettings او الاعدادات في tab الـ General
    ولكن الخاصية ما كانتش متوفرة زي ما موضح بالصورة
  • ثانيا مركز دعم فيسبوك او facebook help center لما تبدا تسال بيرد عليك حد من الـ community team ويديك كذا لينك عشان تقدم

منهم طلب لتوثيق صفحتك ولما تفتح اللينك بتلاقي الرد This feature isn't available to everyone right now زي ما هو موضح في الصور ودة اللينك الاول
    https://www.facebook.com/help/100168986860974/?ref=u2u
    تاني لينك لما نفتحة بيوضح form بتتملي وactive انها مربوطة بالبيانات وبتعمل بصورة طبيعية الامر اللى يثير الشك في النقطة دي عن طريق اللينك دة
    https://www.facebook.com/help/1288173394636262/?ref=u2u
    واللى بيوضح الخطوات والـ Function دي متاحة لمين زي ما ذكرت في اول البوست وبيوضح ان لتقديم الطلب لازم نتوجة لللينك دة وموضح في الصور
    https://www.facebook.com/help/contact/342509036134712
الموضوع دة حيكون حاجة كويسة جدا بخصوص الـ Brands او اي Business عشان الانتحال او الـ Appearance قدام العملاء بالرغم ان الموضوع حيزعل ناس كتير من اللى بيطلبوا الاف الدولارت
------------------------------------------------

الموضوع قيد التجربة بالنسبة لي بما اني مسئول عن صفحات رسمية لجهات حكومية في مصر وححاول انزل اخر التطورات في الموضوع بس للاسف لان فيسبوك اول مرة توفر الخدمة في مصر من فترة طويلة لازم نتخذ الحذر ونقرا كل حرف من الاجراءات والاوراق المطلوب لان ممكن لو الفيسبوك حس ان الي بيحاول ياكد الصفحة مش جد ممكن يعمل له block من الخاصية علي الاقل 30 يوم كعادتة
حابب اعرف راي زملائي في المجال والمهتمين واسف للاطالة عليكم بس الموضوع كان لازم يطرح للنقاش ومنتظر اعرف راي الجميع في الموضوع دة

برجاء مراسلتي في حالة وجود مخالفة بالمشاركة تتعارض مع القوانين العامة
موضوع شيق وف انتظار كامل تجربتك الكاملة من ايجابيات واخطاء انت قمت بها لتخبرنا ما الذي حدث وهل يا تُري ستحاول توثيق انت صفحتك الشخصية؟ بعدما تقوم بتجميع خبرة كافية من المحاولات؟ أنصحك بالتجربة على الاقل حاول؟ وايضاً حاول تصوير فيديو للعملية كاملة اثناء محاولتك التوثيق انا كنت اعرف انه منذ مدة طويلة فى مصر من 2012 يتم الموافقة على الحسابات الالاعلانية كالجرائد المعروفة ولها مثلاً والسياسيين والروؤساء وكنا نرى صفحات مثل كبار السياسيين يتم توثيقها مثل البرادعي وغيرة ومن الروؤساء كان د.مرسي والان السيسي وايضاً الجهات الحكومية مثل صفحات الجيش والحكومة وبالفعل كنا نرى هذا فى العام 2012 و2014و15
ولكن الجديد انه الان رأينا صفحات لا علاقة لها بالسياسة ولا الاعلام ولا الحكومة تقوم بتوثيق نفسها من ضمن هذه الصفحات صفحات ان قمنا بتصنيفها فهى من رأيي صفحات بلا أهداف وهايفة تافهة مثل Asa7be sarcasm society وغيرها ونرها ب العلامة الزرقاء! فى حين ان صفحات اخرى هادفة ولها وعي وتقدم معلومات قيمة جداً ومعروفة ولها جمهور قيم ولها مواقع ولا نجدها ب العلامة الزرقاء ويتم رفضها!!

أعتقد ان السر وراء ذلك هو فى المقام الاول الحملات الاعلانية الممولة التى تقوم بها باستمرار وقاعدة جمهورها الكبيرة وبهذا يكون لها أولوية الحصول على العلامة الزرقاء دوناً عن غيرها وربما ايضاً عندما يتم درج هذه الصفحات لشركات اعلانية بهذا الصفحة تحصل على اوراق رسمية من الدولة انها موجودة ومعترف بها من الدولة وكأنها شركة وبذلك يتم توثيقها
:42:

ع العموم فى انتظارك لا تتأخر

الإعجابات
83
تقبل تحياتي
اولا بخصوص النقطة دي

أعتقد ان السر وراء ذلك هو فى المقام الاول الحملات الاعلانية الممولة التى تقوم بها باستمرار وقاعدة جمهورها الكبيرة وبهذا يكون لها أولوية الحصول على العلامة الزرقاء دوناً عن غيرها وربما ايضاً عندما يتم درج هذه الصفحات لشركات اعلانية بهذا الصفحة تحصل على اوراق رسمية من الدولة انها موجودة ومعترف بها من الدولة وكأنها شركة وبذلك يتم توثيقها
الصفحات الموثقة دي كانت بتتولي مسؤولية ادارتها شركات كبيرة بتدفع ميزانية اعلانات ضخمة شهريا زي ما انت وضحت وكانت مقتصرة عليهم - وبرضوا علي ناس تانيه لما بيفعوا بطرق غير شرعية فيها مجازفات وبيطلبوا مبالغ خرافية للموضوع
ثانيا بخصوص النقطة دي

موضوع شيق وف انتظار كامل تجربتك الكاملة من ايجابيات واخطاء انت قمت بها لتخبرنا ما الذي حدث وهل يا تُري ستحاول توثيق انت صفحتك الشخصية؟ بعدما تقوم بتجميع خبرة كافية من المحاولات؟ أنصحك بالتجربة على الاقل حاول؟ وايضاً حاول تصوير فيديو للعملية كاملة اثناء محاولتك التوثيق
انا حاليا شغال علي عملية التوثيق
والتجربة قائمة علي صفحة ادارة حكومية لوزارة معينة بالدولة انا مسئول عن ادارة صفحتها الرسمية
وطبعا الخطوات المتبعة بوثقها بالصور خطوة بخطوة واول ما يجد مستجدات حبلغكم اكيد
تقبلوا تحياتي دمنا عائلة متميزة ♥

الأعضاء النشطين حاليآ الذين يشاهدون هذا الموضوع (1 عضو و 1 ضيف)

خيارات الاستايل

نوع الخط
مودك
اخفاء السايدر بار OFF
توسيط المنتدى OFF
فصل الأقسام OFF
الأقسام الفرعية OFF
عرض المشاركات
حجم الخط
معلومات العضو OFF
إخفاء التوقيع OFF

إرجاع خيارات الإستايل