تمت الإجابة افضل الدول للسفر لها ( سفر عمل)

تم تحميل الصفحة في 1,7101502 ثانية
افضل الدول للسفر لها ( سفر عمل)
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
الإعجابات
8,206
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لو سمحت ممكن اعرف افضل الدول للسفر للعمل ف مجال المعمار وبالخص ف صنعه دهان المنازل
انا اعمل صنيعي دهان منازل داخلي وخارجي والان جاهز للسفر بس محتار والكل بيخوفني من السفر

ياريت نصيحكم بموضوع السفر وايه افضل الدول للعمل فيها

الان انا ف مصر

إلياس

.:: اداري النقطة العامة ::.
rankrankrankrankrank
الإعجابات
3,573
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

أفضل الدول للعمل في أي مجال هي غالبا ما يعبّر عنه بـ'الدول المتقدمة'
إن تيسّر لك العمل في كندا أو الولايات المتحدة الأمريكية أو أستراليا فسيكون أفضل إختيار
و إلاّ فبعض الدول الأوروبية تبحث عن مثل هاته الكفاءات بشكل مستمر , مثل ألمانيا و بريطانيا و بلجيكا

بالتوفيق لك

الإعجابات
3,249
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لو سمحت ممكن اعرف افضل الدول للسفر للعمل ف مجال المعمار وبالخص ف صنعه دهان المنازل
انا اعمل صنيعي دهان منازل داخلي وخارجي والان جاهز للسفر بس محتار والكل بيخوفني من السفر

ياريت نصيحكم بموضوع السفر وايه افضل الدول للعمل فيها

الان انا ف مصر
أبتعد تماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامـــــــــــــــــــــــــــــــاً
أبتعد تماماً عن الدول العربية وبالأخص دول الخليج أياك والسفر هناك هذا تدمير لمستقبلك وعقل ومواهبك.
لو عايز تسافر للخليج سافر فقط وفقط للأمارات أو قطر لأنه معاملة الشعب الاماراتى والشعب القطرى معاملة راقية جداً جداً وناس طيبين
,
اللى يقولك ويحذرك من عدم السفر هذا شخص لا عقل له أو يعيش كعبد ومستمتع بالعبودية

سااافر ساااافر وهاجر الان قبل الغد، أنا كنت أفكر فى السفر لذلك جمعت معلومات قليلة لا بأس بها
انا لو عندي المقدرة المادية للسفر أقسم لسافرت وتركت هذه الأراضي الظالم أهلها

بالنسبة لمهنتك لا يوجد شئ أسمه افضل الدول للسفر للعمل ف مجال المعمار
لا يوجد، لأنه كل دول العالم تعمل فى مجال المعمار والبناء والدهانات الداخلية ولكن هناك دول التنمية الصناعية فيها أعلي من دول أوروبية أخرى لذلك تجد فيها الطلبات مستمرة ودائمة على المهن الصناعية اليدوية على سبيل المثال ألمانيا هى بلد صناعى رفيع المستوي ومرتبات العمال هناك عالية جداً لدرجة أن مرتب السباك فى المانيا أعلي من مرتب الطبيب فى أميركا "أبحث عنها وستجدها معلومة موثقة فى مواقع أجنبية كثيرة" فى الواقع هذا شئ معروف ما هو جديد.

الان عليك بوضع بنظريتين فقط لا غير:-

النظرية الاولي الى فين العزم؟ أنصحك بالسفر الى أوروبا ألمانيا المملكة المتحدة فرنسا أو كندا أو اليابان أو أميركا أو روسيا أو أستراليا

المملكة المتحدة الان اصبح السفر اليها صعب شوية والشروط كتير وفرنسا صعبة التكيف مع المجتمع كتير من المجتمع مريض نفسي تجاه العرب
اليابان حلوة ولكن اللغة صعبة ويعملون كثير جداً الى أن يتهالكوا " صدقنى اليابان ليست كوكب بل الشعب يعانى كثيراً من قلة الراحة بسبب العمل الجد جداً هناك"
روسيا جميلة ولكن اللغة ليست سهلة

ألمانيا الأفضل كثيراً من ناحية الاعمال الصناعية رقم واحد يا رجل نعم تستحق ان تتعب وتتعلم لغتها ولكن فى الاونة الاخيرة كما تعلم كثرة سفر اللاجئين السوريين أفسدت تقبل المجتمع للعرب، دعنا نكن صادقين

خليك فى دول سهلة اللغة مثل الانجليزية " دول مثل كندا اميركا المملكة المتحدة أستراليا"

أستراليا وكندا هى الافضل بينهم، لعدة أسباب كثيرة من أهمها مثلاً كندا أن كثير من الشعب الكندي سريع ومريح فى تقبل الأخرين وغير عنصري

قاعدة ثابتة ليس بمجرد السفر ستعيش ملك فى نعيم؟ لا لا لا ستعيش فى جحيم وستظن ان بلدك الافضل ولكن هذا غير صحيح بلدك الأسوء على الاطلاق
ستكره نفسك من قلة النقود وقسوة المعاملة ولكن أصبر وتعلم وطور نفسك وستحقق بُعد ايجابي بعد فترة، الفرق بينهم وبيننا هناك أنت تتعب فى البداية وبعد فترة ليست بالكبيرة ولا بالصغيرة تجنى ثمار عرقك وتعبك ومعاناتك وشقاك وهذا هو الطبيعي أما عندنا أنت تتعب الى أن تموت وتجنى الثمار فى الجنة!

أعرف أنك مش أول شخص يهاجر!!! فلذلك لا تتسرع وتسافر بدون معلومات عن البلد الذي ستسافر له لأنك ستُعانى، أستمع أولاً الى تجارب الاخرين للبلد الذي ستسافر اليه
استمع الى تجارب العرب المصريين والسوريين والجزائريين والاردنيين والفلسطنيين وغيرهم أستمع لهم وتحاور معهم ما هى الصعوبات ما هى السلبيات التى واجهوها هناك "ابحث على اليوتيوب ستجد عشرات العشرات من الفيديوهات مثلاً لو ستسافر الى كندا ستجد عشرات الفيديوهات للعرب الذين سبقوك يتحدثون عن السلبيات والايجابيات التى واجهوها هناك الى حين أستقروا فيما بعد

فلذلك تجارب الاخرين مهمة جداً حتى تأخذ منها الخبرة والحيطة والحذر
ايضاً قم بمعرفة قوانين البلد الذى ستسافر له حتى لا يحدث لك شئ غير مرغوب مثل الترحيل بسبب عدم معرفتك لقانون ما وربما تُسجن
ايضاً ابحث عن عادات وتقاليد البلد الذي ستسافر له حتى تتعود عليهم سريعاً وتتفهم الأمور

النظرية الثانية: الأمور ليست كما تظن أنه هناك الشعب يعيش فى سعادة وكل الشعب لا يوجد به عمال لا يلطخون أيديهم مثلنا لذلك أنا كعربي عندما أعمل فى مثل هذه الوظائف ستكون لى الاسبقية وسأكون أفضل منهم
لا لا صديقي الامور لا تجري هكذا هناك ايضاً لديهم عمال وعمال محترفون أكثر منا ليسوا مجرد عمال بل قاموا بدراسة عملهم اما أنت لم تقم بدراسة عملك لذلك أنت عندما تسافر للخارج انت محتاج أن تقوم هناك عندهم طبعاً لأنه عندنا لن تجد مثل هذه الامور وأن وجدت ستكون بلا حقيقية جدية أنت تحتاج الى أخذ الدورات التعليمية عن طبيعة عملك حتى تكتسب المهارة صدقنى هذا شئ مهم جداً جداً جداً يا عمر يجب ان تطور من نفسك وتتعلم وتتوسع أكثر عن مجالك يجب أن تأخذ الدورات التعليمية عن مجالك بشكل أوسع من هذا دورات فى الالوان والتصميم وغيرة ومتى يكون نوع الدهان مناسب للاسمنت ومتى يكون مناسب للخشب لأنه لاحظ كثير من البيوت فى الغرب من الخشب وليس الأسمنت لذلك أنت محتاج تعرف أثكر وتوسع دائرة معرفتك.

وايضاً لاحظ شئ مهم انت مثل عامل جديد هناك بلا خبرة كبيرة عندهم فكما قلنا هناك العمل سيكون مختلف عن مصر والعرب هناك العلم اقوي لذلك ستجد نفسك من حيث الخبرة أضعف ولكن لا تستلم لا تقتصر نفسك على الدهانات فقط
خذلك دورات فى النجارة تعلم منهم لأنك لن تجد كل الشغلنات تأتيك مبنية على الجاهز وانت تبيض مثل مصر والعرب لا لا لا مرة ستجد البيت جاهز للدهان ومرة ستجد نفسك تعمل مع مقاول يقوم ببناء البيت من الصفر الى ان يصير بيت كامل متكامل فلذلك لا تقصر نفسك على صنعة الدهاان فقط أعرف أكثر حتى تجد المقاول يتصل بك ويقولك عندي شغل كذا ومرة عندي شغل كذا كذا ومرة عندي هذا .... الخ
,
,
لاحظ انه انت لازم تفهم هناك طبيعة المجتمع ايه؟ من حيث طريقة العمل؟ يعنى انا الان صنيعي دهانات عندما أسافر لأوروبا الى فين هروح عشان اشتغل الى مين؟ هل لمكتب اعمال هل لشركة اعمال متخصصة فى الامور هل العمل سيكون مع المقاولين؟ هل جميع ما سبق؟ مع من؟! ما هى طبيعة عمل المحتمع :) هذا أمر مهم جداً عندنا فى مصر ماشية بالبركة كدة مع نفسها دا يعرف دا فبيقولوا انا اعرف واحد بيدهن كويس
لكن الغرب مش كدا خالص، انا دلوقتى زوج أو شخص عادي أو زوجة أو أياً كان هعرف عمر منين وهثق فيه أزاى؟! صح؟! لذلك انت محتاج تعرف طبيع المجتمع على مستوي الاعمال؟ انا عمر صنايعي دهان أشتغل هناك أزاى ومع مين؟ مع مقاول بيوت؟ ولا مع شركة ولا مع ايه ب الظبط؟ صح يا عمر؟ كلام منطقي بردة
وبردة محتاج تعرف طبيعة المجتمع على مستوي السياسة والاخلاق والاقتصاد وغير وحاول جاهداً أن تتكيف مع المجتمع لأنه المجتمع مش هيتكيف معاك
ملكش دعوة هما بيسكروا ليه وبيزنوا ليه وبيسرقونا ليه وبيسرقوا الغاز والبترول العربي ليه والسياسة بتاعتهم منافقة ليه وجيشهم اراهبي ليه فقط تكيف مع المجتمع واعرف ان المجتمع شئ والسياسة شئ تانى خالص هتلاقي ناس هناك كتير طيبين لذل ابتعد عن الخلط الدائم بين السياسة والمجتمع
تكيف مع المجتمع وثقافتة لأن المجتمع مش هيتكيف معاك ومع ثقافتك
ركز على التعلم الدائم واثبات وجودك أولاً ثم فكر فى الرفاهية لاحقاً من الطبيعي أنك هتعانى فى بدايات الامور يا عمر بس أعرف انه فى 3 قواعد للنجاح، الصبر والتعلم وتطوير الذات

ربنا يوفقك يا عمر وهستناك فى يوم تبعتلى على صفحتى صورتك وتقولى أنا سافرت ان شاء الله
:42:

الإعجابات
8,206
إلياس..... شكرا يا صديقي

Code Of Pain★

حبيبي الغالي عليا والله كلامك جميل وفيه حجات مهمه جدا والله وستفدت منها بصراحه ربنا يسهل امرنا كلنا الحياه بقت صعبه والله
شك ا بجد علي تعليقك الرائع وفعلا اغلب الدول العربيه بقت صعبه وحتا الامارت فيها صعوبه للعمل فيها برضو بس كله علي الله

الإعجابات
3,249
إلياس..... شكرا يا صديقي

Code Of Pain★

حبيبي الغالي عليا والله كلامك جميل وفيه حجات مهمه جدا والله وستفدت منها بصراحه ربنا يسهل امرنا كلنا الحياه بقت صعبه والله
شك ا بجد علي تعليقك الرائع وفعلا اغلب الدول العربيه بقت صعبه وحتا الامارت فيها صعوبه للعمل فيها برضو بس كله علي الله
ربنا يوفك، وأوعي أوعي أوعي تتراجع عن قرار السفر
لأنه اللى جاي فى مصر أسوء من اللى فات أديك شايف وصل الحال بيهم أنهم بيتاجروا فى بطون شعبهم ولبن الاطفال وصل بيهم الحال انهم بيحتكروا الاقتصاد ليهم لوحدهم فقط ودا معناه قلة الوظائف وحكرها على أبنائهم فقط وحكر نظام العمل من مرتبات وساعات عمل على اهوائهم فقط وصل بيهم الحال يا عُمر أنهم بيسرقوا البطاطس من المخازن ويجبروا الفلاحين بالتهديد على البيع بأبخس الاسعار ليهم وبعدين هما يبيعوها للشعب بتمن أغلي!! تخيل؟! خد العبرة من الحدث وهى:- أنه اللى جاي أسوء من اللى فات, هما مش بيفكروا الا فى نفسهم وفى الاغنياء بس وكل يوم الفقراء والمتوسطي الحال بيداسوا بالجزم بتاعتهم، خد العبرة واعرف أنه دلوقتى انت عندك فرصة تسافر طب يا ترى بكرة نفس الفرصة هتكون موجودة؟ أديك شايف قايمة كبيرة من دول أوروبا صنفت البلد بأنها غير مناسبة للسفر وحظرت رعايها من السفر لمصر لذلك يا عالم ايه اللى ممكن يحصل بكرة، انت عندك فرصة تسافر النهاردة، طب قاعد ليه؟!
أوعي وأياك تقعد هنا، سافر النهاردة قبل بكرة، أنا بقولك كدة يا عمر عشان شوفت زيك كتير جاتلهم فرص للسفر لأوروبا وبعدين قعدوا هنا وروفضوا السفر ودلوقتى بيضربوا نفسهم بالجزم!

متخليش نفسك وعاطفتك تأثر عليك، أبدأ اجراءات سفرك من دلوقتى حالاً

ربنا يوفقك :)

:42:

Mr.R00T

Beginner Developer
rank
الإعجابات
64
قرار سيلم اخى انك تسافر من اجل البحث عن مستقبلك
انصحك ان تسافر بلجيكا هناك العديد من المميزات
ومع هذا بعد 6 اشهر تمنحك الدولة بطاقة عمل يمكن العمل هناك وكانك شخص من الدولة
تحياتى لك

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الأعضاء النشطين حاليآ الذين يشاهدون هذا الموضوع (1 عضو و 0 ضيف)

خيارات الاستايل

نوع الخط
مودك
اخفاء السايدر بار OFF
توسيط المنتدى OFF
فصل الأقسام OFF
الأقسام الفرعية OFF
عرض المشاركات
حجم الخط
معلومات العضو OFF
إخفاء التوقيع OFF

إرجاع خيارات الإستايل