غير مُجاب تم النصب عليا وسرقتي من الشركة المزعومة Ramlayer او hostlik

تم تحميل الصفحة في 1,4541462 ثانية
تم النصب عليا وسرقتي من الشركة المزعومة Ramlayer او hostlik

Baybars2017

Beginner Developer
rank
الإعجابات
7
من حوالي 3 شهور لقيت منشور من شركة اسمها Ramlayer بتبيع الدومين ب 1 دولار فقط للسنة واشتريت منهم دومين ب ال3 نهايات com net org وقمت بالدفع عن طريق البيتكوين وانتظرت اسبوع كامل حتي استلمت الدومين وظهر في الداشبورد بتاعت الموقع وكانت حجة صاحب الشرطة النصابة المزعومة انه نسي الباسورد والايميل بتوع حسابه في موقع coinpayment اللي بيستلم عليها البيتكوين وبعد ما نزلت منشور هنا وفضحته راح سجلي الدومين واشتغلت بيه تمام وبكدة المشكلة هنا اتحلت
ولكن المصيبة اتت بعد كدة ... انا متعود استخد باسورد وايميل موحدين في كل المواقع اللي بستخدمها في حياتي مثال / نفس الباسورد والايميل اللي عملت بيهم حسابي في ترايدنت هم نفس الباسورد اللي عملت بيهم حسابي في جودادي ونيم شيب وشركة الاستضافة اللي حاجز عليها استضافتي وطبعا استخدمت نفس الباسورد والايميل في التسجيل في موقع النصابين بتوع Ramlayer او hostlik والمصيبة كانت كالأتي : الحرامي عرف الباسورد والايميل الخاصين بيا راح دخل علي الايميل بتاعي اللي طبعا موجود فيه كل الرسايل من المواقع اللي مشترك فيها ودخل علي جودادي ونيم شيب وشركة الاستضافة اللي بستخدمها وحسابي اللي في ادسنس اللي كان فيه 200 دولار ارباحي من مواقعي وادموب وحتي حسابي في ترايدنت سرقه وغير الباسورد والايميل من كل حساباتي بحيث مقدرش ارجع حساباتي مرة تانية
طبعا انا مكتشفتش انهم هم اللي سرقوني الا النهاردة بمحض الصدفة
انا الحمد لله عرفت ارجع حساباتي في نيم شيب وعرفت ارجع الاستضافة بس معرفتش ارجع جودادي ولا حساب ادسنس والفلوس اللي عليه
طبعا هتقولولي انا عرفت ازاي انهم هم اللي عملوا دة كله
هقولكم
في دومين من الدومينات بتوعي اسمه inmessage.net ودة كنت عامله موقع تواصل اجتماعي شبيه بالفيسبوك بعد ما اتسرق الحساب بتاع جودادي وفقدت الامل اني ارجعه رحت حذفت ملفات الموقع من الاستضافة بحيث ما اخليهوش يتهني بالموقع راح هو جاب سكربت منزوع بتاع رسايل مجهولة وثبته علي الدومين بتاعي انا طبعا عرفت كدة بعد فترة لما دخلت علي الدومين وانا بتحسر عليه والنهاردة دخلت تاني لاقيته عامل ابليكيشن للموقع علي بلاي ستور وحاطط لينك الابليكيشن علي الموقع فدخلت قولت اشوفه اتحمل كام مرة ولاقيته متحمل 5 مرات بس وعيني جات بالصدفة علي اسم الناشر بتاع التطبيق ولقيته UNION EDUCATION فضغطت علي الاسم عشان اشوفه منزل تطبيقات ايه تاني

وكانت المفاجأة منزل تطبيق اسمه ramlayer‏ انا طبعا اتصدمت وكدبت نفسي وقولت اكيد مش اللي في بالي بس لما بصيت علي التطبيق والوصف بتاعه لفيتهم هم بالفعل النصابين ودة رابط التطبيق بتاع موقعهم النصاب
https://play.google.com/store/apps/d...d=com.ramlayer
ودة التطبيق اللي عامله للموقع اللي سرق دومينه مني
https://play.google.com/store/apps/d...=com.INMESSAGE
ودة رابط حساب المطور او الناشر
https://play.google.com/store/apps/d...NION+EDUCATION
قبحثت علي جوجل بالاسم ramlayer‏ ولقيت اول نتيجة من موقع نصاب نت بتاعت فضح الشركات والمواقع النصابة ودة رابط الموضوع بيتكلم فيه عن شكاوي ناس كتييير من الشركة
احذر التعامل مع الشركة النصابة Ramlayer - نصاب نت - احذر تسلم
وفي الموضوع دة اللي فاضحه منزل صورته واسمه وعنوانه ودة شئ تاني اكدلي انهم هم اللي سرقوني لأني بعد ما رجعت حساب الاستضافة لاقيته مغير بياناتي ببياناته الحقيقية ياسر عبدالله بس كان كاتب ان المحافظة بتاعته في الغربية بس كاتب الرمز البريدي زلما بحثت بالركز البريدي لقيته تابع لقرية في المنصورة مش فاكر اسمها وطبعا البيانات دي تتطابق مع بيانات حساب السخص النصاب المفضوح علي موقع نصاب نت
انا راجل من سوهاج يعني صعيدي وقفل جدا ومش هلجأ للقانون لأني معترفش بيه انا هخلي امه تتحسر عليه بالمعني الكلمة ووحياة امه لأجيب حق كل واحد نصب عليه ولو بدولار

وفي النهاية احب احذر الناس من المواقع الغير مضمونة اللي زي دة ولو حبيت تسجلو فيها ممكن تحمل ايميل مؤقت من هنا temail.co وتسجلوا في المواقع دي واحذركم اشد تحذير من التسديل ببياناتكم الحقيقية في المواقع دي
ارجو مشاركة الموضوع علي اوسع نطاق عشان ننقذ اي ضحايا محتملين
ولو حد حابب يعرف تفاصيل مني دة رقمي
01004022266

زائـر

إداري أقسام البرامج
rankrankrankrankrankrank
الإعجابات
1,130
اعذرني بس انت اللي غلطان
ماحد عنده ايميل واحد يسجل بنفس الباسورد بكل المواقع احنا ب 2019
انا عن نفسي اي موقع عربي غير مضمون اسجل بايميل اخر "جيميل" وليس مؤقت بباسورد مختلف

اقولك علي شئ كمان ؟ لا تربط حساباتك اجتماعية بمواقع تشك انها نصابة ممكن تنسرق اذا كانو يطلبون صلاحيات متعددة

Baybars2017

Beginner Developer
rank
الإعجابات
7
اعذرني بس انت اللي غلطان
ماحد عنده ايميل واحد يسجل بنفس الباسورد بكل المواقع احنا ب 2019
انا عن نفسي اي موقع عربي غير مضمون اسجل بايميل اخر "جيميل" وليس مؤقت بباسورد مختلف

اقولك علي شئ كمان ؟ لا تربط حساباتك اجتماعية بمواقع تشك انها نصابة ممكن تنسرق اذا كانو يطلبون صلاحيات متعددة
محدش بيتعلم ببلاش وانا مجاش في دماغي انهم ممكن يعملوا كدة
انا مختار باسوورد قوي جدا بس موحد عشان منساهوش
دلوقتي كل حساب في موقع بعمله بايميل مختلف عن الايميل اللي عليه شغلي وعملت 2FA لكل الحسابات في الشركات اللي مشترك فيها بيحث مينفعش يتغير الباسوورد الا برسالة علي الفون ومينفعش يدخل الحساب الا برسالة ع الفون برضو حتي لو هو معاه الباسوورد

زائـر

إداري أقسام البرامج
rankrankrankrankrankrank
الإعجابات
1,130
محدش بيتعلم ببلاش وانا مجاش في دماغي انهم ممكن يعملوا كدة
انا مختار باسوورد قوي جدا بس موحد عشان منساهوش
دلوقتي كل حساب في موقع بعمله بايميل مختلف عن الايميل اللي عليه شغلي وعملت 2FA لكل الحسابات في الشركات اللي مشترك فيها بيحث مينفعش يتغير الباسوورد الا برسالة علي الفون ومينفعش يدخل الحساب الا برسالة ع الفون برضو حتي لو هو معاه الباسوورد
ممتاز
بالنسبة لجودادي اذا كنت ماكد حسابك بهوية تسطيع استرجاعه

Baybars2017

Beginner Developer
rank
الإعجابات
7
ممتاز
بالنسبة لجودادي اذا كنت ماكد حسابك بهوية تسطيع استرجاعه
للأسف انا عامله حساب شركة مش شخصي وعملت رقم اجتماعي ارقام عشوائية وطبعا مش فاكره
طلبو مني الرقم الاجتماعي والهوية
بعتلهم الهوية مترجمة وقبلوها ولكن طلبوا مني الرقم الاجتماعي وانا مش عارف اعمل ايه

White Hat Elite

.:: مُشرف النقطة العامة ::.
rankrankrankrank
الإعجابات
1,450
للأسف انا عامله حساب شركة مش شخصي وعملت رقم اجتماعي ارقام عشوائية وطبعا مش فاكره
طلبو مني الرقم الاجتماعي والهوية
بعتلهم الهوية مترجمة وقبلوها ولكن طلبوا مني الرقم الاجتماعي وانا مش عارف اعمل ايه

راسلهم وقول لهم انك تم اختراقك وتغير كلمات السر

وتستيطع اثبات ده بكل بساطه عن طريق IP

فمثلا حضرتك لما سجلت بجودادى كنت مستخدم IP مثلا 10:171:201:40

وخلال استخدامك لجودادى استخدام IP ثانيه مثل 10:100:105:161

وربما يكون لديك صور من الايميل الخاص بك او ايميل منهم على جهازك تستطيع رفعها ايضاً

والاهم من قام باختراقك وتغيير كلمه السر استخدم IP 20:201:160:21

وايضاً تقول لهم لو متذكر على تورايخ شرائك للاستضافه ، البيانات التى سجلت بها وقتها

المتصفح المستخدم ومهم جداً كلمات السر فمثلا فى حالتك

تم تسجيل على الجودادى باستخدام كلمه سر كذا والى الان لم تغيرها والايميل ايضا ولم تغيره

وتم تغيرها بواسطه المخترق خلال عام 2019 او فى النصف الاخير من عام 2018 وهكذا

الإعجابات
589
صاحبي
بالفعل تم النصب علي من قبلهم وسحب حسابي paypal
,وكان فيه فيزا وماستر كارد
وبعد دقائق بتفاجا رسالة من البنك بخصم 56 دولار
دخلت اشيك لقي مغير الاميل وحاط اميله
راجعت البايبال ورجعو لي المبلغ
وتواصلت مع الشرطة المصرية [الالكترونية] وبدون فايدة
لو انت داخل مصر تابع معهم وافتح محظر بالموضوع وحقكك بصلك
انا مش مصري لو مصري كنت خليته يعرف ان الله حق
وخليته يترجا اني اسقط القضية عنه

Baybars2017

Beginner Developer
rank
الإعجابات
7
صاحبي
بالفعل تم النصب علي من قبلهم وسحب حسابي paypal
,وكان فيه فيزا وماستر كارد
وبعد دقائق بتفاجا رسالة من البنك بخصم 56 دولار
دخلت اشيك لقي مغير الاميل وحاط اميله
راجعت البايبال ورجعو لي المبلغ
وتواصلت مع الشرطة المصرية [الالكترونية] وبدون فايدة
لو انت داخل مصر تابع معهم وافتح محظر بالموضوع وحقكك بصلك
انا مش مصري لو مصري كنت خليته يعرف ان الله حق
وخليته يترجا اني اسقط القضية عنه
لا حول ولا قوه الا بالله
انا حزين لسماع هذا الله يعوض عليك وشكرا على التحذير
اى مساعده اقدر اقوم بيها مش هتردد
واحد منهم تواصل معي ورجعلي حسابي في جودادي بس ناقص دومين
ورجعل الادسنس فيه 18 دولار فقط والحساب كان فيه 200 دولار من 3 شهور والارباح كانت من اعلانات في تطبيقات اندرويد ومعرفتش ادخل علي حسابي في جوجل بلاي كونسول ومعني كدة ان المفروض الارباح تضاغفت 3 مرات علي الاقل من الاعلانات في التطبيقات
وللعلم انا نسيت اقولك انه تم سحب كل رصيدي في بايبال بالاضافة لرصيد الفيزا اللي كنت رابطها بيه
انا استعوضت ربنا فيهم بس تقريبا مالي حلال عشان وقعهم في شر اعمالهم
...
الشخص بعد ما رجعلي حسابي في جودادي وادسنس قولتله فين الفلوس اللي كانت في ادسنس فقالي ميعرفش حاجة عنها هي والفلوس اللي في بيبال وطبعا انا مش هسكت وهروحله لحد باب بيته وهاخد فلوسي وهيتعلق وهيتفضح في بلده كلها
بس طبعا هو دلوقتي متوقع سفري ليه فانا مش هروحله دلوقتي وهنزل علي بلده فجأة

Baybars2017

Beginner Developer
rank
الإعجابات
7
راسلهم وقول لهم انك تم اختراقك وتغير كلمات السر

وتستيطع اثبات ده بكل بساطه عن طريق IP

فمثلا حضرتك لما سجلت بجودادى كنت مستخدم IP مثلا 10:171:201:40

وخلال استخدامك لجودادى استخدام IP ثانيه مثل 10:100:105:161

وربما يكون لديك صور من الايميل الخاص بك او ايميل منهم على جهازك تستطيع رفعها ايضاً

والاهم من قام باختراقك وتغيير كلمه السر استخدم IP 20:201:160:21

وايضاً تقول لهم لو متذكر على تورايخ شرائك للاستضافه ، البيانات التى سجلت بها وقتها

المتصفح المستخدم ومهم جداً كلمات السر فمثلا فى حالتك

تم تسجيل على الجودادى باستخدام كلمه سر كذا والى الان لم تغيرها والايميل ايضا ولم تغيره

وتم تغيرها بواسطه المخترق خلال عام 2019 او فى النصف الاخير من عام 2018 وهكذا
حسابي في جودادي رجع الحمد لله يا اخي
شكرا لأهتمامك

White Hat Elite

.:: مُشرف النقطة العامة ::.
rankrankrankrank
الإعجابات
1,450
بلغ البنك انك اخترق حسابك واتحسب فلوس من البنك بدون علمك

الأعضاء النشطين حاليآ الذين يشاهدون هذا الموضوع (1 عضو و 0 ضيف)

خيارات الاستايل

نوع الخط
مودك
اخفاء السايدر بار OFF
توسيط المنتدى OFF
فصل الأقسام OFF
الأقسام الفرعية OFF
عرض المشاركات
حجم الخط
معلومات العضو OFF
إخفاء التوقيع OFF

إرجاع خيارات الإستايل