مقدمة كورس اختبار اختراق تطبيقات الويب - introduction for web application penetration testing Course

تم تحميل الصفحة في 1,4261461 ثانية
مقدمة كورس اختبار اختراق تطبيقات الويب - introduction for web application penetration testing Course

Bahy Kasper

.:: Chat Developer ::.
rankrankrankrankrankrank
الإعجابات
3,870
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيـة طيبة وبعد ،

يسعدني عودتي الي منصة نقطة التطوير . إشتقناآلكم . :$

قررت اعمل لكم كورس في اختبار اختراق تطبيقات الويب ، مع العلم انا اعرف ان اخرتاق المواقع والسيرفرات مخالف لدي منصة نقطة التطوير . ولكن اقرأو المقدمة جيدا .

في هذا الكورس سوف اهتم بشرح مفاهيم الويب بشكل عـاآم وسوف اشرح ثغرات امنيـة وكيف يمكننا استغلالها وكيف يمكن الحماية منها بأحدث الاساليب

من الاخر .

الكورس مقدم للـ whitehat hackers فقــــط

كل يوم سيتم ادراج درس جديد وانا جاهز للرد علي اي استفسارات

طيب ايه هستفيده لما اتابع الكورس بشكل كامل .. هقولك :) .

1 - زيادة العلم بالشيء المجهول :$
2 - ممكن لو مهتم بالمجال تشتغل bug hunter في hackerone او bugcrowd . ودا بيساعدكك انو يعملك دخل الي حد ما كويس . جدا

طيب ايه هو hackerone و bugcrowd ؟
دول منصتين . البرامج الكبيرة بتسجل فيها . ( البرامج ) -> معناها الشركات الكبيرة . زي بايبال , ياهو , إلـخ ..
بيحددو ليك اسكوب معين تفحصه بطرق الـ whitehat اللي هشرحها في الكورس .
لو لقيت ثغـرة وليكن في موقع yahoo.com > تقدر انك تبلغها من خلال موقع hackerone , bugcrowd وفريق الفحص في المنصه دي او دي بيقوم بتحليل الثغرة اللي اكتشفتها . وعلي اساسها بيتم قبولها او رفضهـا . وفي حالة القبول بيكون في مكافئة علي الثغرة دي من قبل الشركة ال لقيت فيها الثغـرةة :$

تممام دا اختصـار اللي هشرحه في الكورس دةة . عشان مطولش عليكممِ . دي مقدمـة الكورس . ♥

الإعجابات: LÖWE

الأعضاء النشطين حاليآ الذين يشاهدون هذا الموضوع (1 عضو و 0 ضيف)

خيارات الاستايل

نوع الخط
مودك
اخفاء السايدر بار OFF
توسيط المنتدى OFF
فصل الأقسام OFF
الأقسام الفرعية OFF
عرض المشاركات
حجم الخط
معلومات العضو OFF
إخفاء التوقيع OFF

إرجاع خيارات الإستايل